2007-07-03

Komu opłaca się biuro klasy A?

Na polskim rynku powierzchni biurowych pojawia się coraz więcej budynków klasy A. Dlaczego powstają, komu są potrzebne i jakie korzyści przynoszą firmom, które lokują w nich swoje biura?

Koszt, który się opłaci

Wynajem biura klasy A kosztuje więcej niż powierzchni o niższej klasie. Są to różnice rzędu kilkunastu procent. Przykładowo firma, która chce wynająć 200m2 biura w nowoczesnym budynku zapłaci miesięcznie czynsz wyższy od 3 do 5 tysięcy złotych niż przy analogicznej powierzchni w budynku o niższym standardzie. Dla wielu firm jest to cały czas zbyt wygórowana kwota, coraz więcej jest jednak na polskim rynku przedsiębiorstw, które uważają, że jest to koszt, który opłaca się ponieść.

Biurowiec klasy A wyróżnia się kilkoma istotnymi elementami. Dla wielu najemców najistotniejsze jest to, by budynek był wygodny a infrastruktura niezawodna, a także, by dostarczał dodatkowych korzyści dla przedsiębiorstwa, pracowników i oczywiście klientów. Właściciel firmy, która zdecyduje się na nowoczesne biuro ma pewność, że będzie mógł dowolnie zaplanować przestrzeń przed wprowadzeniem się, a także swobodnie ją aranżować w trakcie wynajmu. W nowoczesnym biurowcu, mimo że pracownicy mają dla siebie więcej miejsca niż w standardowym biurze, na podobnej przestrzeni najemca może zorganizować więcej stanowisk pracy, a to wszystko dzięki dobrze zaplanowanej powierzchni. Podwieszane sufity i podniesione podłogi zapewniają swobodę w prowadzeniu okablowania, przy jednoczesnym zachowaniu estetyki wnętrza. W pełni wykorzystywane są możliwości nowoczesnych systemów klimatyzacji i wentylacji na bieżąco wymieniają one powietrze i utrzymują optymalną temperaturę. Różnią się w tym od systemów montowanych w odnawianych starszych budynkach biurowych, w których instalacje pełnią funkcję prawie wyłącznie chłodzącą i tylko zwiększają ilość zabrudzeń i zarazków w powietrzu, co jest szczególnie niekorzystne dla coraz większej liczby osób borykających się z różnego rodzaju alergiami. Innym atutem biura klasy A jest dostępność światła dziennego. Badania wykazują, że światło słoneczne jest bardzo ważne dla człowieka. Sprawia, że jego praca jest bardziej wydajna, a samopoczucie dużo lepsze, niż gdy przebywa w pomieszczeniach oświetlanych głównie przez żarówki. Duże okna w biurze pozwalają ponadto na uniknięcie wielu dolegliwości, takich jak kłopoty ze wzrokiem, czy nawet jesienno-zimowe pogorszenie nastroju. Wymierne korzyści zarówno dla pracodawców, jak i zatrudnionych przynosi także restauracja lub kantyna, w której firma może zaproponować swoim pracownikom posiłki w atrakcyjnych cenach. Dzięki temu rozwiązaniu nikt nie siedzi przy biurku głodny i rozdrażniony i nie martwi się o to, co zdąży zjeść w przerwie na lunch. Dla pracodawcy oznacza to skrócenie przerw obiadowych i większą wydajność pracy.

Dbałość o wizerunek
Biura klasy A dostarczają przedsiębiorstwu także dodatkowych korzyści wizerunkowych. Nasz mózg stara się postrzegać świat jako pewną spójną całość mówi Witold Siekierzyński, psycholog ekonomiczny, ekspert w zakresie komunikacji i budowania relacji. Gdy jeden kawałek układanki nie pasuje, a jest to ważny, centralny element, wtedy dostosowujemy do niego resztę obrazu.

W przypadku firmy pierwsze wrażenie bardzo często buduje siedziba zarówno wśród klientów, nowych pracowników, jak również dostawców, konkurentów i innych istotnych dla firmy grup. Im ważniejsza dla nas jest spójność tego jak jesteśmy postrzegani, tym więcej uwagi powinniśmy poświęcić naszej siedzibie. Bo czy zaufalibyśmy bankowi, gdyby po wejściu do jego oddziału rzucał nam się w oczy tynk odpadający ze ścian, rozsypujące się biurka i podarta wykładzina na podłodze? Dlatego firmy dbające o swój prestiż przykładają do swoich biur tak dużą uwagę.

Regiony rosną w siłę

Moda na budynki klasy A najwcześniej pojawiła się w stolicy. Według raportu Jones Lang LaSalle, jednej z największych na świecie firm zajmujących się doradztwem na rynku nieruchomości, w Warszawie znajduje się około 72% nowoczesnej powierzchni biurowej w Polsce. Zapotrzebowanie na nią jest tak duże, że ceny wynajmu za najlepsze powierzchnie w centrum Warszawy osiągają obecnie poziom 24-26 Euro za metr, a w najbliższej przyszłości mogą jeszcze wzrosnąć. Stąd coraz większe zainteresowanie biurami poza stolicą. W maju firma Jones Lang LaSalle podpisała pierwszą umowę współpracy w ramach wynajmu powierzchni biurowej poza Warszawą. Jej partnerem została łódzka firma Faktoria, która realizuje projekt FORUM 76 Business Centre w prestiżowym punkcie miasta.


- Od kilkunastu miesięcy widzimy bardzo duże zainteresowanie już nie tylko Warszawą, ale także innymi największymi miastami w Polsce, a Łódź jest zdecydowanie na tej liście mówi Bartosz Mierzwiak Associate Director Office Agency, Jones Lang LaSalle. Firmy oczekują jednak wysokiego standardu biur. Podniesione podłogi, podwieszany sufit, dobre doświetlenie, monitoring, miejsce, gdzie pracownicy mogą zjeść lunch, reprezentacyjna recepcja i przestrzeń zielona tego dziś poszukują przedsiębiorstwa międzynarodowe, także poza Warszawą.


Czy biuro klasy A może opłacać się także miejscowym firmom? Krzysztof Witkowski, Prezes Zarządu firmy Faktoria przekonuje, że tak. Nowoczesne biurowce to wciąż jeszcze rzadkość na polskim rynku, poza Warszawą. Doświadczenie Państw wysokorozwiniętych pokazuje jednak, że bardzo szybko, to co dziś jest modą może stać się standardem i to nie tylko w stolicy ale także w innych dużych aglomeracjach takich jak Łódź czy Poznań. Niebagatelną rolę odgrywa tu wygoda, jaką te budynki zapewniają najemcom oraz możliwość zadbania o dobry wizerunek firmy przy jednoczesnym ograniczeniu innego rodzaju kosztów związanych np. z łatwością aranżacji przestrzeni biurowej, z zużyciem energii elektrycznej, obciążeniami z powodu problemów zdrowotnych pracowników, kłopotami z instalacjami telekomunikacyjnymi oraz trudnościami w uzupełnianiu kadry tłumaczy Witkowski. Biuro klasy A zapewnia pełen komfort pracy, zaspokaja potrzeby zarówno pracowników, jak i pracodawcy, a także podnosi prestiż firmy podsumowuje.

Źródło: nowebiuro.pl